Κρίση Πανικού: Πώς μπορείς να βοηθήσεις κάποιον που του συμβαίνει – Makeleio.gr

 

Πράγματα που μπορείτε να κάνετε

Μείνετε ήρεμος. Μην αφήσετε την κατάσταση να σας κατακλύσει. Η δική σας ήρεμη συμπεριφορά είναι το κλειδί για τον φίλο σας. Πείτε του ότι “όλα είναι εντάξει”.Το να ταραχτείτε ή να πανικοβληθείτε επειδή ένα αγαπημένο σας πρόσωπο παθαίνει κρίση πανικού, μπορεί να χειροτερέψει την κατάσταση. Το λιγότερο βοηθητικό που μπορεί να κάνει κανείς είναι να αγχωθεί και ο ίδιος και να φορτίσει ακόμα περισσότερο μία ήδη συναισθηματικά φορτισμένη κατάσταση.

Παραμείνετε κοντά του. Το καλύτερο πράγμα που μπορείτε να κάνετε για να βοηθήσετε στην κρίση πανικού είναι να μείνετε δίπλα στο φίλο σας, ώστε να την ξεπεράσει. Οι περισσότερες κρίσεις πανικού σταδιακά υποχωρούν σε 20 με 30 λεπτά.

Δείξτε κατανόηση, θετική στάση και ενθάρρυνση. Ρωτήστε τον φίλο σας τι του προκάλεσε την κρίση πανικού. Αυτό θα σας βοηθήσει να κάνετε ένα βήμα πίσω και να δείτε την κατάσταση ορθολογικά.

Θα μπορούσατε να ρωτήσετε: Πόσες φορές του έχει συμβεί; Τι σκέφτεται ότι θα συμβεί;  Τι συνέβη τελικά; Οι ερωτήσεις αυτές θα δείξουν στον φίλο σας ή στον αγαπημένο σας ότι οι χειρότεροι φόβοι του δεν θα συμβούν. Μπορεί επίσης να τους υπενθυμίσει τις φορές που έχουν ξεπεράσει τις κρίσεις πανικού.

Έλεγχος της αναπνοής: το αίσθημα πανικού και το άγχος μπορεί να επιδεινωθούν εάν αναπνέει πολύ γρήγορα. Ζητήστε του επικεντρωθεί στην αναπνοή του, να αναπνέει αργά και βαθιά, μετρώντας μέχρι το 3 σε κάθε εισπνοή και εκπνοή. Εναλλακτικά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την “τεχνική της χαρτοσακούλας”, δηλαδή να καλύψετε το στόμα και τη μύτη του με μια μικρή, χάρτινη σακούλα και να εισπνέει και να εκπνέει μέσα σε αυτή (ώστε να μειωθεί ο υπεραερισμός).

Βοηθώντας κάποιον να ξεπεράσει μια τέτοια κατάσταση είναι μια διδακτική εμπειρία. Η αντιμετώπιση μιας κρίσης πανικού μπορεί να κάνει τις επόμενες λιγότερο τραυματικές.

5 πράγματα που δεν πρέπει να λέμε σε κάποιον όταν παθαίνει κρίση πανικού | Vita.gr

 

Ενθαρρύνετε τον φίλο σας ή το αγαπημένο σας πρόσωπο να ζητήσει βοήθεια.

Μπορείτε:

  • Να τον βοηθήσετε να βρει έναν εξειδικευμένο γιατρό.
  • Να ψάξετε για αξιόπιστες διαδικτυακές ομάδες που προσφέρουν βοήθεια.
  • Να προτείνετε κάποια βιβλία αυτοβοήθειας.

Πράγματα που δεν πρέπει να κάνετε

 

Μην προσπαθείτε να μειώσετε το γεγονός. Κατανοήστε ότι ο πανικός που βλέπετε είναι πραγματικός για τον φίλο σας, ακόμη και εάν η αιτία δεν σας φαίνεται λογική.

 

ΜΗΝ πείτε «Ηρέμησε»

Βρίσκεται στην κορυφή της λίστας των φράσεων που πρέπει να αποφύγετε. Για την ακρίβεια, το να πείτε σε κάποιον να ηρεμήσει ή να χαλαρώσει, μπορεί να έχει τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα. Σύμφωνα με τους ψυχολόγους, το άγχος μοιάζει με κινούμενη άμμο. Όσο περισσότερο προσπαθεί κανείς να ξεφύγει από τον πανικό του, τόσο πιο βαθιά μπορεί να βυθιστεί. Άρα, λέγοντας σε κάποιον “μείνε ήρεμος” μπορεί να στην πραγματικότητα να αυξήσει το αίσθημα πανικού του.

ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ: Προσφέρετε μία φράση που δείχνει την υποστήριξή σας όπως «Είμαι εδώ για εσένα»

 

Μην είστε επικριτικός ή καυστικός. Το να κατηγορείτε κάποιον για την κρίση πανικού δεν βοηθά καθόλου. Μην προσπαθείτε να αλλάξετε θέμα συζήτησης.

Αν γνωρίζετε τι προκαλεί κρίσεις πανικού στον φίλο σας, μην τον βοηθάτε να αποφεύγει αυτές τις καταστάσεις. Η προσωρινή αποφυγή συχνά είναι επιβλαβής αργότερα. Θα μπορούσε να αυξήσει και να χειροτερεύσει το άγχος ,αυξάνοντας τις πιθανότητες για περισσότερες κρίσεις. Ίσως να στηρίζονται σε εσάς να για να τους προστατέψετε από τους φόβους τους.

 

Πόσο επικίνδυνη μπορεί να είναι η κρίση πανικού;

 

Η πληροφόρηση για τις κρίσεις πανικού μπορεί να σας βοηθήσει να γίνετε πιο υποστηρικτικός στον φίλο σας ή στο αγαπημένο σας πρόσωπο. Θα κατανοείτε καλύτερα την κατάσταση όταν ξαναβρεθείτε δίπλα του σε μια κρίση πανικού.

Αν είναι κάποιο μέλος της οικογένειας ή ο σύντροφός σας που παθαίνει κρίσεις πανικού, όλο και περισσότεροι ειδικοί προτείνουν ψυχοθεραπεία. Γενικά, χρειάζεται να είστε υπομονετικοί και να δείχνετε κατανόηση.

 

Νόρα Μαυροειδή

Προηγούμενο άρθροΑϋπνία: Αν δεν σας κολλάει ύπνος, ο ένοχος μπορεί να κρύβεται στο φαγητό σας
Επόμενο άρθροΆνοιξη και ψυχολογία