Σύμφωνα με έρευνα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη εκπέμπουν, κατά μέσο όρο, τρεις φορές λιγότερο CO₂ από τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα οχήματα.
Καθώς η ανθρωπότητα «παίρνει τα μέτρα της» για ένα πιο βιώσιμο μέλλον, μία από τις καλές ειδήσεις της προηγούμενης χρονιάς είναι το αμείωτο ενδιαφέρον των πολιτών για την ηλεκτροκίνηση.
Ωστόσο, αν και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα γίνονται όλο και πιο δημοφιλή, δεν λείπουν εκείνοι που αμφισβητούν το πόσο φιλικά είναι προς το περιβάλλον. Διότι, μπορεί μεν να μην παράγουν αέρια από τις εξατμίσεις τους, αλλά το ερώτημα παραμένει: πόσο πράσινη είναι τελικά η φόρτισή τους;
Ηλεκτρικά εναντίων συμβατικών οχημάτων
θεμελιώδης διαφορά μεταξύ συμβατικών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχει να κάνει με τη διαδικασία μετατροπής της ενέργειας σε κινητική. Στα αυτοκίνητα που κινούνται με ορυκτά καύσιμα, η ενέργεια απελευθερώνεται μέσω χημικής αντίδρασης στο εσωτερικό του κινητήρα. Από την άλλη, χάρη στις μπαταρίες ιόντων λιθίου, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κινούνται χωρίς καύσεις, επομένως δεν παράγουν διοξείδιο του άνθρακα. Συνεπώς, 1-0 για τα ηλεκτρικά οχήματα;
Ναι, εφόσον, η φόρτισή τους προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ) όπως ηλιακούς συλλέκτες ή ανεμογεννήτριες. Από την άλλη, εάν η ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιείται για τη φόρτιση των αυτοκινήτων προέρχεται από την καύση ορυκτών καυσίμων, επιβαρύνουν το περιβάλλον. Διότι μπορεί να μην ρυπαίνουν κατά τη χρήση τους, ωστόσο, το περιβαλλοντικό κόστος έχει ήδη «πληρωθεί» σε κάποια μονάδα παραγωγής ενέργειας.
Αυτό συνεπάγεται ότι αν οδηγείτε ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην Ελλάδα, όπου οι ΑΠΕ συνεισφέρουν στο 16% της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας, πιθανότατα θα απελευθερώσετε περισσότερο CO₂ στην ατμόσφαιρα από ό,τι αν το οδηγείτε στην Ισλανδία, μία χώρα που τροφοδοτείται σχεδόν εξ ολοκλήρου από υδροηλεκτρική, γεωθερμική και αιολική ενέργεια.
Ανάβουμε πράσινο στην ηλεκτροκίνηση;
Παρόλα αυτά, η έκβαση του αγώνα φαίνεται να κλείνει προς την ηλεκτροκίνηση: Σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μεταφορών και Περιβάλλοντος, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη εκπέμπουν, κατά μέσο όρο, τρεις φορές λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα από τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα οχήματα. Για την εν λόγω μελέτη, η Ομοσπονδία δημιούργησε μία εφαρμογή σύγκρισης εκπομπών αερίων ανά όχημα.
Παραδείγματος χάρη, ένα μικρό ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης, όπως το Renault Clio, που αγοράστηκε το 2022, εκτιμάται ότι εκπέμπει 81 γρ. CO₂ ανά χλμ. κατά την οδήγησή του σε ευρωπαϊκό έδαφος, όταν το αντίστοιχο μοντέλο που κινείται με βενζίνη, εκπέμπει 215 γρ. CO₂ ανά χλμ. Αντιστοίχως, ένα μεγάλο ηλεκτρικό αυτοκίνητο κατά την οδήγησή του σε ευρωπαϊκό έδαφος εκπέμπει 88 γρ. CO₂ ανά χλμ., όταν το αντίστοιχο βενζινοκίνητο μοντέλο, εκπέμπει 272 γρ. CO₂ ανά χλμ.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη εκπέμπουν, κατά μέσο όρο, τρεις φορές λιγότερο CO₂ από τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα οχήματα
Επί του παρόντος, τα ηλεκτροκίνητα οχήματα φαίνεται ότι είναι τρεις φορές φιλικότερα για το περιβάλλον από τα συμβατικά. Ωστόσο, το δίκτυο ηλεκτροδότησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης βρίσκεται ήδη σε διαδικασία πράσινης μετάβασης. Στο πλαίσιο αυτό, η Ομοσπονδία εκτιμά ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα βγουν στους δρόμους της Ευρώπης μετά το 2030, θα εκπέμπουν κατά μέσο όρο τέσσερις φορές λιγότερο CO₂ από τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα οχήματα, «ανάβοντας το πράσινο» στην ηλεκτροκίνηση.
ΠΗΓΗ: https://www.pencilonthemoon.gr/flowmagazine.gr