Τα σημερινά είδωλα ποια χαρακτηριστικά έχουν και ποιες αρνητικές επιδράσεις ασκούν στους νέους;
Στη σημερινή εποχή τα μέσα μαζικής ενημέρωσης συνεχώς προβάλλουν είδωλα στους νέους τα οποία δε διακρίνονται για τα επιτεύγματα ή τις αρετές τους, αλλά οφείλουν την ύπαρξη τους στις καταναλωτικές ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας. 

Στην πλειοψηφία τους τα είδωλα αυτά είναι άτομα πλαστικά τελειοποιημένα και αποδεκτά, όπως τα μοντέλα, όπου η εξωτερική εμφάνιση μέσα από πλαστικές επεμβάσεις και πανάκριβα ρούχα διακρίνεται περισσότερο από τη μόρφωση και την πνευματική καλλιέργεια. Έτσι ο νέος προσπαθώντας να μιμηθεί όσα του προβάλλονται από την τηλεόραση γίνεται επιφανειακός και μετατρέπεται σε άβουλο όργανο της.

Ακόμη συχνά προωθείται από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης ο ατομικισμός, η βία και η κερδοσκοπία, με αποτέλεσμα να αλλοιώνεται η προσωπικότητα του  νέου που επιλέγει να ταυτιστεί με αυτά και να οδηγείται σε παρεκτροπές. Ο πιο δημοφιλής χώρος προβολής της βίας είναι τα γήπεδα, όπου οι οπαδοί των ομάδων από φανατισμό προβαίνουν σε συμπεριφορές βίας, ενώ όσον αναφορά την κερδοσκοπία και τον ατομικισμό προβάλλονται συνήθως πιο έμμεσα μέσω της συμπεριφοράς ορισμένων επιφανών προσώπων της τηλεόρασης, τους λεγόμενους τηλεαστέρες. Συνεπώς, η προώθηση προτύπων και ειδώλων από τα Μ.Μ.Ε αποσκοπεί στη χειραγώγηση της νεολαίας προς την υπηρέτηση καταναλωτικών σκοπών διαμορφώνοντας μια κοινωνία ανθρώπων όπου θα κυριαρχεί το υλιστικό πνεύμα φυσικά για το κέρδος του συστήματος και των μεγάλων εταιρειών που βρίσκονται «πίσω» από τα γνωστά είδωλα. 
 
Γιατί προβάλλονται κίβδηλα πρότυπα από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης; Ποιο σκοπό έχουν τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης;
Στις μέρες μας τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης μας βομβαρδίζουν συνεχώς με την προβολή ψεύτικων προτύπων. Τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης πραγματοποιούν αυτήν την πράξη για διάφορους λόγους, οι οποίοι συνήθως ικανοποιούν συμφέροντα δικά τους ή και άλλων πιο ισχυρών ανθρώπων. Ένας από αυτούς τους λόγους είναι να μας εντυπωσιάσουν, πράγμα το οποίο συμβαίνει, ακολουθώντας μια… παραπλανητική μέθοδο η οποία περιέχει ψεύτικες ιδέες άρα και κίβδηλα πρότυπα.
Επίσης με την παρουσίαση ψεύτικων ουσιαστικά προτύπων τα Μ. Μ. Ε. παρακινούν τον άνθρωπο και συγκεκριμένα τον καταναλωτή να ακολουθήσει το ίδιο καταναλωτικό πρότυπο με όλους τους άλλους καταναλωτές. Ακόμα με την προβολή λανθασμένων προτύπων μας ωθούν να αγοράσουμε τα προϊόντα που μας διαφημίζουν, επηρεάζοντας έτσι τη ψυχολογία μας και ελέγχοντας την κριτική μας σκέψη.
Ένας τελευταίος λόγος και πολύ σημαντικός είναι ότι με την προβολή κίβδηλων προτύπων τα Μ. Μ. Ε. καταφέρνουν να μας μαζικοποιήσουν, ώστε να γίνουμε αθύρματα της εκάστοτε εξουσίας. Φυσικά όλα τα παραπάνω καθιστούν τα Μ. Μ. Ε. ικανά να αυξήσουν την αγορά των προϊόντων που μας προβάλλουν και κάτι πιο σημαντικό κατά την άποψη μου να χειραγωγήσουν τον άνθρωπο-καταναλωτή και να τον μετατρέψουν σε υποχείριό τους.
Ποια είναι η σημασία των αληθινών προτύπων στις μέρες μας;
Η σπουδαιότητα των αληθινών προτύπων εκτός από αναμφισβήτητη είναι και καθόλα ζωτική.
Τα πρότυπα, τα αληθινά τουλάχιστον, συμβάλλουν στην ηθική, πνευματική αλλά και κοινωνική ανάπτυξη του ατόμου.
Συγκεκριμένα κάθε άτομο όντας, ιδιαίτερα στο μεταίχμιο της παιδικής και ενήλικης περιόδου του προσπαθεί να χειραφετηθεί διεκδικώντας τη δημιουργική του έκφραση μέσα στην εποχή του αυτοματισμού και κάνοντας έντιμες επιλογές κόντρα στο πνεύμα του ωφελιμισμού της εποχής, προκειμένου να προσαρμοστεί κατάλληλα έπειτα στο κοινωνικό σύνολο αλλά και να διαμορφώσει την αυταξία του και να ξεχωρίσει.
Το πρότυπο αυτό που θεωρείται από κάθε άνθρωπο ξεχωριστά ως το τέλειο και καλύτερο παράδειγμα προς μίμηση είναι αυτό που γαλουχεί το άτομο με τα «πρέπει» και τα «μη».
Το αληθινό πρότυπο είναι αυτό που απεικονίζει τον λύκο λύκο  και τον κλέφτη κλέφτη, όπως έλεγε ο Αναγνωστάκης, μαθαίνοντας στο άτομο ότι δεν ζούμε σε ουτοπία και προκειμένου να επιβιώσει δεν θα πρέπει να καταντήσει άβουλο όργανο.
Απεναντίας, πρέπει το άτομο μέσω του προτύπου να διατηρεί την πνευματική του εγρήγορση και να είναι ευφάνταστο, με τέτοιον τρόπο όμως που δεν θα μπει σε «καλούπια», αλλά θα έχει την δυνατότητα να αναπτύξει τον δικό του χαρακτήρα και τρόπο ζωής.
Ποια χαρακτηριστικά έχουν τα σημερινά είδωλα-ποιες αρνητικές επιδράσεις ασκούν στους νέους;
Τα χαρακτηριστικά των σημερινών ειδώλων είναι ποικίλα και συνήθως δεν είναι ποιοτικά. Αρχικά, είναι εμφανές το πρότυπο της οικονομικής ευχέρειας, το εύκολο κέρδος, αφού οι περισσότεροι νέοι σήμερα επιδιώκουν να αποκτήσουν με εύκολο τρόπο χρήματα και γι’ αυτό «κυνηγούν» μια δουλειά η οποία να καλύπτει κυρίως αυτήν την ανάγκη τους. Την δήθεν και τρομακτική «τέλεια εικόνα» μέσα από τις πλαστικές επεμβάσεις και τα έντονα βαψίματα.
Στη συνέχεια, ένα από τα δημοφιλή πρότυπα σήμερα είναι η αναγνωρισιμότητα. Αυτή η με όποιο κόστος περίπτωση ισχύει σε μεγάλο βαθμό στην σημερινή εποχή από την στιγμή που ένα μέρος των νέων θέλουν να γίνουν δημοφιλείς.
Παρατηρούμε επίσης στις μέρες μας ότι και τα αγόρια αλλά και τα κορίτσια αποδέχονται μοντέλα ομορφιάς που τους επιβάλλονται μέσω συνεχούς προβολής.
Ακόμη προβάλλεται συχνά η εύκολη επιτυχία η οποία συνδέεται με τον ανταγωνισμό.
Οι νέοι επιδιώκουν συνεχώς να διακρίνονται είτε στο σχολείο είτε στις κοινωνικές τους σχέσεις. Τέλος είναι εμφανές το πρότυπο του αναλφαβητισμού που προέρχεται κυρίως από τα ΜΜΕ, όπου γραμματικά λάθη και σολοικισμοί καθιερώνονται και γίνονται μάλιστα της μόδας.
Τα πρότυπα επιδρούν στους νέους όχι μόνο θετικά αλλά και αρνητικά. Οι αρνητικές επιδράσεις που τους ασκούν είναι ότι τους προωθούν στον καταναλωτισμό και στην απόκτηση όλο και περισσότερων υλικών αγαθών.
Επίσης τους περιορίζουν την κριτική σκέψη και τον προσωπικό τρόπο έκφρασης. Στη συνέχεια καλλιεργείται το αίσθημα του ατομικισμού.
Επιβραβεύεται το ψεύδος, η υποκρισία, η ανεντιμότητα εφόσον τα ΜΜΕ προβάλλουν και καλλιεργούν ιδιαίτερα τον μιμητισμό, περιορίζοντας τις ελεύθερες επιλογές τους αυξάνοντας το άγχος και την αγωνία στους νέους, προκειμένου να εναρμονιστούν οι τελευταίοι με τα προβαλλόμενα πρότυπα.
Ένα αρνητικό ακόμα αποτέλεσμα είναι η κρίση των κοινωνικών θεσμών που δημιουργεί σύγχυση στην κοινωνία. Διευρύνεται το χάσμα των γενεών όταν τα πρότυπα των νέων είναι παντελώς αντίθετα από των μεγαλυτέρων.
Τέλος χειραγωγούνται έτσι οι νέοι εύκολα από επιτήδειους δημαγωγούς κάθε χώρου.

πηγή: Πειραματικό Λύκειο Νίκαιας Blog