Σε τι διαφέρει η Μοντεσσοριανή εκπαίδευση από τις υπόλοιπες

Η εκπαίδευση με το σύστημα Μοντεσσόρι χτίζει την ικανότητα ενός παιδιού να γίνει ένας ανεξάρτητος και παραγωγικός ενήλικας, ικανός να συνεισφέρει στον κόσμο – στο σπίτι, στην εργασία, στην κοινότητά του. Η παρατήρηση της ανθρώπινης ανάπτυξης από τη γέννηση μέχρι την ενηλικίωση από την Maria Montessori οδήγησε στη γέννηση μιας εκπαιδευτικής προσέγγισης που στηρίζει πραγματικά τη φυσική ανάπτυξη των παιδιών, παρέχοντας τις δεξιότητες και τη στήριξη για να ξεδιπλώσουν την πλήρη δυναμική τους στη ζωή.

Με μια ισχυρά συναισθηματική, συμπεριφορική και ηθική βάση, τα παιδιά διαθέτουν εσωτερικό κίνητρο και γίνονται ενεργητικοί και ανεξάρτητοι μαθητές που προετοιμάζονται για τον πραγματικό κόσμο.

Η Μοντεσσοριανή προσέγγιση πλάθει παιδιά με ενσυναίσθηση

«Σήμερα, χρειαζόμαστε μια εκπαίδευση που να εστιάζει στην ανθρώπινη ανάπτυξη· στα σπουδαία πράγματα που οι άνθρωποι κάνουμε, επειδή η γνώση δεν είναι αρκετή», εξηγεί η Lynne Lawrence, διευθύντρια της Association Montessori Internationale (AMI).

«Κοιτάμε τα παιδιά και λέμε: με ό,τι έχουμε, ας δημιουργήσουμε κάτι που θα τα βοηθήσει να ανθίσουν. Ας δημιουργήσουμε κάτι που θα τα βοηθήσει να ζήσουν καλά το ένα με το άλλο, και ας τους επιτρέψουμε να αλληλεπιδράσουν ελεύθερα, ανεξάρτητα, με τον κόσμο γύρω τους, ώστε να συνδεθούν μαζί του, να πειραματιστούν μαζί του, ώστε να μάθουν ότι μπορούν να αναλάβουν ευθύνη, ότι έχουν επίδραση σε αυτόν».

«Κι έτσι βλέπουμε ότι αυτή η προσέγγιση ουσιαστικά διαμορφώνει παιδιά που νοιάζονται για το μέρος που ζουν, που ενδιαφέρονται για περιβάλλον τους, για τους συνανθρώπους τους, αλλά επίσης που αναπτύσσουν τον εαυτό, τα ταλέντα και τις ικανότητές τους… και αυτό είναι φυσικά που ο κόσμος χρειάζεται. Και η προσέγγιση Μοντεσσόρι το καταφέρνει αυτό χωρίς να το επιβάλλει, αλλά αφήνοντας τα παιδιά να ζήσουν στο μέγιστο την κάθε μέρα με τους ενήλικες για τους οποίους νοιάζονται σε ένα, όπως αποκαλούμε, προετοιμασμένο περιβάλλον».

«Βοήθησέ με να το κάνω μόνος μου. Αυτό είναι το κλειδί»

Η Tessa Wessels, διευθύντρια του Casa Montessori School εξήγησε στο BrightVibes: «Μας αρέσει να χρησιμοποιούμε τη λέξη «οδηγός». Αυτό είμαστε. Οπότε, πρώτα απ’ όλα, πρέπει να έχεις αγάπη για τα παιδιά, και δεύτερον να έχεις γνώσεις και δεξιότητες. Και πώς αλλάζει αυτό; Προσαρμόζεσαι στις αναπτυξιακές ανάγκες των παιδιών». Τι κάνει μια αίθουσα Μοντεσσόρι μοναδική;

– Υπάρχουν διάφορα σημεία δραστηριοτήτων για τα παιδιά, τα οποία επιλέγουν μόνα τους κατά τη διάρκεια της ημέρας

– Οι δάσκαλοι μετακινούνται από ομάδα σε ομάδα αντί να στέκονται μπροστά στην τάξη.

– Υπάρχει ένα μη παραδοσιακό σύστημα βαθμολόγησης

– Γίνεται ολιστικά – λαμβάνονται υπόψη η συναισθηματική, κοινωνική, νοητική και σωματική ανάπτυξη του παιδιού.

Οι αίθουσες επίσης της Μοντεσσοριανής εκπαίδευσης είναι δημοφιλείς για την ομορφιά τους. Φυσικό φως και χώρος είναι συχνές προτεραιότητες κατά τον σχεδιασμό της αίθουσας. Και όλο αυτό συμβαίνει για έναν λόγο: η δημιουργία ενός όμορφου και προσβάσιμου περιβάλλοντος είναι υψίστης σημασίας, καθώς τα παιδιά κατευθύνουν μόνα τους τη διαδικασία της μάθησης με ελάχιστη βοήθεια.

Τα υλικά που υπάρχουν στον χώρο βοηθούν τους μικρούς μαθητές να αντιληφθούν σύνθετο λεξιλόγιο και να ανακαλύψουν αφηρημένες ιδέες μέσα από αντικείμενα ειδικά σχεδιασμένα, που πολλές φορές δεν έχουν κάποια συγκεκριμένη μορφή. Και όλα αυτά γίνονται στον δικό τους ρυθμό.

Προαγωγή της κοινωνικής αλληλεπίδρασης

Έχετε ποτέ παρατηρήσει τον τρόπο που τα παιδιά μαγεύονται από το τι κάνουν τα άλλα παιδιά; Η Μοντεσσόρι έδινε μεγάλη σημασία σε αυτό. Έτσι, το αντίστοιχο εκπαιδευτικό σύστημα δίνει προτεραιότητα στην αλληλεπίδραση, έχοντας σε ομάδες παιδιά διαφορετικών ηλικιών στα ίδια μαθησιακά περιβάλλοντα. Με αυτό τον τρόπο, το ένα βοηθά το άλλο να «ανταλλάξουν» γνώσεις και έτσι επισπεύδεται η διαδικασία με φυσικό τρόπο.